Volgende week donderdag 3 maart start de opleiding over strategisch relatiemanagement op de Hotelschool The Hague
de opleiding vindt plaats op de Hotelschool The Hague in Amsterdam en Den Haag |
Voorafgaand aan de opleiding hebben meerdere brainstormsessies plaatsgevonden met communicatiemedewerkers, marketeers en organisatoren van netwerkbijeenkomsten uit de overheid, het bedrijfsleven en de non-profit sector. Daarnaast is de opleiding gebaseerd op de jarenlange ervaring van het instituut met relatiemanagement en de unieke visie van het Protocolbureau op de organisatie van relationele bijeenkomsten.
"Soms lijken netwerkbijeenkomsten vooral bedoeld om níet te netwerken", aldus Jean Paul Wijers, directeur van het Protocolbureau en het Institute of Strategic Relationship Management. "Wij zijn jaarlijks betrokken bij de organisatie van vele (tientallen) netwerkevenementen. Dan wordt er vooraf gezegd dat de hoofddoelstelling van de meeting is dat mensen elkaar kunnen ontmoeten en leren kennen. En vervolgens wordt je offerte alleen beoordeeld op inhoudelijke en creatieve ideeën voor het eventmanagement. Daar zit een rare tegenstrijdigheid. Het wordt alleen een netwerkbijeenkomst als je hem ook bewust zo inricht."
En dat gebeurt wonderlijk genoeg vaak niet. Wie kent niet de netwerkbijeenkomsten in veel te kleine locaties, waarvoor niet de juiste mensen zijn uitgenodigd, met overvolle programma’s, keiharde muziek, langdradige sprekers en langdurende diners. Jean Paul vervolgt: "Wat je ook ziet is dat iedereen nu meer effect probeert te bereiken met een relatie- of netwerkevenement door nóg bijzonderder locatie, nóg meer entertainment, nóg exquiser eten. Ik denk dat dat de verkeerde weg is. Je moet een netwerkbijeenkomst bouwen als een gelegenheid waarbij de rust en de ruimte is voor mensen om elkaar te ontmoeten. Zo simpel is dat."
Jean Paul Wijers |
Strategisch relatiemanagement: het vertalen van de bedrijfsstrategie naar een netwerkstrategie en het overzien van het complete netwerkproces in breed perspectiefIn de opleiding leren de deelnemers een bedrijfsstrategie te vertalen naar een netwerkstrategie en het complete netwerkproces in breed perspectief te zien. Zo ben je zelf beter in staat om de effectiviteit van je netwerkmeetings te vergroten én je leert hoe je anderen binnen je organisatie – leidinggevenden en collega’s van andere afdelingen – kunt inspireren en overtuigen.
5 modules en een onderzoek
De opleiding bestaat uit vijf modules. In de eerste 2 module ontwikkelen de deelnemers een visie op relatiemanagement en wordt de bedrijfsstrategie vertaald naar een netwerkstrategie. Module 3 richt zich op de interne organisatie en verantwoordelijkheden van het relatiemanagement en module 4 op het ondersteunen van de gastheren en -vrouwen. De laatste module (5) is gebaseerd op de visie van het Protocolbureau op de organisatie van effectieve netwerkbijeenkomsten.
Uitverkocht
De opleiding die op 3 maart aanstaande start is vrijwel uitverkocht (nog 1 plek beschikbaar), de volgende opleiding start in maart 2017. Lees hier meer informatie op de website van de hotelschool en het instituut.
Choose another article of your interest in the blog archive in the right column. Or scroll further down for books about protocol, interesting links, articles about protocol and protocol related tweets.
Comments